Základní tematický blok

Seznam distančních výukových materiálů pro distanční část ZTB v rozsahu 26 hodin:

  • Typologie podřízených (informace o podstatě a významu typologie podřízených, o jejich charakteristikách, projevech a nejčastějších důvodech jejich jednání)
  • Vymezení determinant a limitů lidí (možnosti rozvoje a úspěšnosti osobnosti prostřednictvím lepšího poznání determinátorů osobnosti; pozitivní oblast rozvoje a vzdělávání; limity, které je nutné posuzovat tak, aby nebyly blokem pro další vývoj)
  • Práce na vlastním profesním rozvoji (efektivní komunikace v týmu; řešení konfliktů; soulad rodinného a pracovního života; hledání a nalezení autentického stylu vedení podle vlastního osobnostního typu; komplikace a poruchy při vedení lidí; oblast DVPP)
  • Management změny (umění definovat a naplnit vizi rozvoje školy či školského zařízení; proces získávání autority při vedení druhých; uplatňování moci; osvojování a ověřování nástrojů vedení lidí)
  • Hospitační činnost (potenciál, který je skryt v hospitační činnosti; formativní význam hospitace; přínos pro řízení pedagogického procesu)
  • Vedení vzdělávací instituce jako inkluzivní školy či školského zařízení (základní principy inkluzivního vzdělávání; úkoly Akčního plánu inkluzivního vzdělávání APIV 2019–2020; legislativní rámec inkluzivního vzdělávání v ČR; zavádění zásad inkluzivního vzdělávání ve školní praxi)
  • Vedení pedagogického týmu (management změny; strategické plánování; využití mentoringu a koučingu v práci vedoucích pedagogických pracovníků)
  • Implementace nových metod výuky a hodnocení včetně inovativních přístupů vé metody; metodický repertoár výukových metod, které reflektují požadavky na soudobé vzdělávání; informace o tradičním a konstruktivistickém přístupu ke vzdělávání; formativní hodnocení a jeho metody)
  • Výukové metody se zaměřením na vizualizaci učiva (pojmové a myšlenkové mapy; specifika obou pojmů a příklady využití ve výuce; využití ICT technologií pro tvorbu pojmových a myšlenkových map na zvolené téma)
  • Podpora učitele v tíživé situaci (zátěž, zatěžující situace a stres; vyrovnávací mechanismy a řešení, když selhávají)
  • Možnosti řešení výchovných problémů na školách (postupy řešení problémového chování žáků ve školní praxi; etapy vedení rozhovoru s žákem s problémovým chováním a postup řešení problémového chování v souladu s aktuálně platnými školskými dokumenty)
  • Škola jako otevřená instituce a součást lokálního prostředí (klima školy jako základní předpoklad fungování školy; síť sociálních vztahů na všech úrovních a jejich podpora – vedení, učitelé, děti, rodiče)

Další dostupné texty k ZTB určené jako doplňkové (rozšiřující):

Jiří Kropáč

Mgr. Jiří Kropáč, LL.M., Ph.D.

Napsat komentář